Požívání alkoholu může poškodit nejen játra, ale i kosti
prevence
Negativně působí zejména na mozkové a jaterní buňky. Způsobuje zhoršení jaterních funkcí, které může vést až k jaterní cirhóze a následnému selhání jater. Na mozkovou tkáň má vliv alkoholu především ve smyslu zhoršení paměti a koncentrace. Alkohol je také příčinou mnoha onemocnění kardiovaskulárníhosystému, kdy má za následek zvýšení hodnoty krevního tlaku. Nyní bylo zjištěno, že požívání alkoholu negativně působí i na tvorbu a udržení zdravé kostní tkáně.
Vědci na jedné univerzitě medicíny v Chicagu přišli na to, že alkohol narušuje geny, které jsou potřebné právě pro tvorbu zdravých kostí a jejich udržení. Narušení těchto genů může vést k následku ubývání kostní hmoty a ke ztrátě pevnosti kostí.
Předchozí výzkumy na této univerzitě se prováděly podáním velkého množství alkoholu krysám. Alkohol, který byl krysám podán, způsobil závažné úbytky na hustotě kostí a následnou ztrátu pevnosti. Nebylo však jasné proč a jakým mechanismem k tomuto poškození dochází.
Při nových studiích se krysy naočkovali rovnoměrným množstvím alkoholu, které by u lidí odpovídalo době jednorázovému užívání alkoholu za tři dny nebo chronickému užívání po dobu čtyř týdnů. Když vědci zkoušeli geny, které jsou zodpovědné za zdravou kostní tkáň, přišli na to, že alkohol ovlivňuje množství RNA (ribonukleové kyseliny). RNA tvoří jakýsi vzor pro tvorbu proteinů a tím i pro tvorbu nejen kostní, ale i ostatních tkání. Při změně RNA dochází k porušení molekulárních pochodů. Molekulární pochody jsou odpovědné za správný metabolismus kostní tkáně a jeho podpůrné funkce.
Právě tyto nedávno publikované poznatky přispěly k vývoji potřebných léků. Léky mají za úkol minimalizovat ztrátu kostní hmoty u lidí, kteří požívají alkohol. Tyto léky mohou také pomoci lidem, kteří jsou ohroženi onemocněním kostí - osteoporózou.
Je samozřejmé, že nejlepší prevencí proti vyvolání alkoholové ztrátě kostní tkáně je nepít alkohol vůbec a nebo pouze výjimečně.
A co si o působení alkoholu na kostní tkáň myslíte Vy? Máte ve svém okolí někoho, kdo požívá alkohol a objevily se u něj problémy či onemocnění kostí?
-
Nejvhodnější antikoncepce pro náctileté
-
Očkování při cestách do zahraničí
-
Pitný režim na pracovišti – co je dobré vědět?
-
V létě hrozí mnohem častěji úrazy páteře
-
Nebezpečí klíšťat a bodavého hmyzu
Další podobné články
-
Víno a srdce18.08.2009 11:24:37Peter Horlan
„Počuli ste už o tzv. francúzskom paradoxe? Francúzi, ktorí konzumujú viac tukov ako Američania majú podstatne nižšiu úmrtnosť na srdcovo- cievne ochorenia, čo sa vysvetľuje spotrebou červeného vína.“ Velmi zaujimavy clanok o vine a srdci som cital aj dnes na http://www.fitcomplex.sk/…vino-a-srdce , kde pisu, ze je iba popularna interpretacia, ktora nema vela spolocne s realitou.
-
vínko13.05.2009 19:54:24Renda
Myslím si, a tvrdí to i řada lékařů, že sklenka vína denně neuškodí, spíš prospěje. A toho se já držím:)
-
kosti13.03.2009 06:29:51Scheuch
Při své komplikované zlomenině kotníku jsem s rostoucí frekvencí návštěv konzumoval více slivovice, než bylo normálně u mě zvykem .A opravdu pak při kontrole docházelo k pomalejšímu srůstání kostí. Musely to spravit dvě operace. Věřím, že alkohol na toto má negativní vliv. čili alkohol jen s MÍROU.
-
bezdomovci30.01.2009 10:58:39pavel
Když potkám nějaké bezdomovce, nevšiml jsem si, že by měli něco polámané. Spíš jejich obličej je rudej jak rak. Myslím po karbičáku :D
-
kolik30.01.2009 10:53:33karel
A jaké množství alkoholu tím je myšleno? Všude doporučují skleničku denně pro zdraví srdce a tady se zase píše, že to poškozuje kosti :-(






