Pololetní vysvědčení: Čas odměn a trestů?
Blíží se konec prvního pololetí školního roku a s ním i den, kdy děti dostanou za toto období vysvědčení. Jak se k němu vy, jako rodiče žáků, obvykle stavíte? Uznáváte nepsané pravidlo malých odměn za školní úspěchy? Stejně jako trestů za neúspěchy?
Dárky za vysvědčení jsou vždy v pololetí a před koncem školního roku diskutovanou záležitostí. Mají své příznivce, ale také odpůrce. V každém případě je nutné na tuto školní událost nějak reagovat. Ať už budou výsledky žáka ve škole více či méně uspokojivé, vždy bude na místě podpora a motivace do dalšího pololetí.
Odměny pro malé jedničkáře i starší děti
Odměnu za dobré známky si dítě jistě zaslouží. Můžete je vzít například na malý výlet, do kina, na zmrzlinu. Co se materiálních dárků týče, vhodné jsou knihy, hlavolamy či stavebnice, ty jsou mezi menšími dětmi stále nejoblíbenější. Dárky a odměny za výsledky ve škole by však měly mít své hranice, jistě bude vhodné to nepřehánět a rozhodně nedělat dětem tzv. "druhé Vánoce". Každý sebemenší úspěch by pak byl zaručeným důvodem pro vyžadování odměny. Zcela nevhodná bude drahá elektronika a velké finanční obnosy, i když právě těmi by jistě vzaly za vděk především starší děti. Právě ty už by ale měly chápat, že škola je tu především pro ně, že jejich snaha a výsledky ovlivní život jich samých, ne tak rodičů. Odměny pro starší děti tak mohou být vyvozovány z jejich samotných zájmů.
Špatné vysvědčení - zločin a trest?
Důvodů pro udělování trestů je pro děti ve školách obvykle spousta. Učitel se přiklání k uložení trestu - pro zachování disciplíny a motivování k větší snaze. Tak je to obvykle i s udělováním trestů doma za vysvědčení. Do jaké míry bude trest účinný, je však jen těžko předvídatelné, jelikož každé dítě má individuální vlastnosti a trestání na něj může působit různými způsoby. Jeden a tentýž trest tak může u jednoho dítěte vyvolat nápravu, u jiného například odpor nebo vzdorovitost. Jak známo, výčitky ani křik většinou nepomohou, jsou naopak kontraproduktivní. Do budoucna by se pak mohlo snadno stát, že se dítě s každým neúspěchem bude bát přijít domů a špatné známky bude zatajovat. O špatném prospěchu tak bude určitě lepší si v klidu promluvit, upozornit na důsledky, ale zbytečně nezastrašovat. Společně zkuste vymyslet novou strategii pro druhé pololetí, vezměte v úvahu třeba i možnost doučování.
Jak to řešit, když hrozí vážné selhání?
V případě výrazně zhoršeného prospěchu si školy zvou rodiče k poradě a obeznámení se situací, spolu se pak snaží řešit situaci s předstihem. Spolu s daným žákem, učitelem či školním psychologem je pak na místě zjistit příčinu špatných známek, například zda a proč žák učivu nerozumí, je-li tempo výuky příliš rychlé, nebo má-li žák trvalý problém s nepozorností, škola ho nebaví a nemá-li vytvořené neefektivní učební postupy, nevěnuje se domácí přípravě apod. Teprve poté je možné změnit přístup ze strany školy i rodičů a dovést problém ke zdárné nápravě, která povede i k lepším studijním výsledkům.
Zdroj: zenydivky.cz, denik.cz (rozhovor s psycholožkou M.Michlovou)
Foto: Pixabay.com
Autor: Veronika Tůmová