Nemoc "zlobivých" dětí
Před několika lety si s dětmi trpícími poruchami učení nebo pozornosti učitelé ani rodiče nevěděli rady. Většinou byly považovány za neposlušné, nezvladatelné a hloupé. Mnohdy končily i v pomocných třídách a nikoho nezajímalo, co je příčinou jejich přehnaného zlobení.
Pro učitele představovaly takové děti jen problém, protože rušily ostatní. Postupně se přístup k nim měí a je jim věnováno stále více pozornosti. Ve chvíli, kdy je nějaké dítě příliš neposedné, nedokáže udržet pozornost a má s učením dlouhodobě problémy, začíná se uvažovat o LMD neboli o vývojových poruchách chování.
Termín LMD čili lehká mozková dysfunkce se v dnešní době nahrazuje pojmy ADD (attention deficit disorder) – porucha pozornosti a ADHD (attention deficit hyperaktivity disorder) – porucha pozornosti s hyperaktivitou.
Porucha pozornosti, nebo zlobení?
To, zda dítě jen zlobí, nebo se jedná o některou z těchto poruch, určí psychiatr, neurolog nebo psycholog. Na základě vyšetření a zprávy lékaře učitel vyhotoví individuální plán výuky, který posléze probere s rodiči.
Příčinou vývojových poruch může být dědičnost, problémy během těhotenství, při porodu nebo těsně po porodu atd.
Děti s ADD a ADHD jsou povídavé, příliš aktivní, impulzivní, až agresivní. Mají problémy s udržením pozornosti při plnění zadaných úkolů. Tyto děti se dají lehce rozptýlit, dělají více věcí najednou a málokdy je dokončí.
Většina dětí, u nichž se ADHD projevuje, má problémy ve školním a sociálním prostředí. Nemá je však s učením.
Poruchy učení
Vedle vývojových poruch chování ještě odlišujeme specifické vývojové poruchy učení. Ani děti s poruchami učení nejsou méně inteligentní než ostatní, nedokážou však ve škole podávat odpovídající výkony, jsou pomalejší, potřebují více individuální péče.
Nejčastější poruchy učení:
- Dyslexie – porucha, která způsobuje problémy při čtení
- Dysgrafie – spočívá v obtížích v osvojování si psaní, písemný projev bývá nečitelný
- Dysortografie – jedná se o nápadné i nesmyslné chyby plynoucí z neschopnosti aplikovat dobře osvojená pravidla v důsledku poruchy příslušných funkcí; vyskytuje se obvykle spolu s dyslexií a dysgrafií
- Dyskalkulie – porucha schopnosti pracovat s čísly, orientovat se na číselné ose a v prostoru
Vývojové poruchy se nevyskytují izolovaně, spíše v kombinacích. Když učitel vysloví podezření na poruchu, není důvod podléhat obavám.
Právě proto, že se jedná o vývojové poruchy, je tu šance, že některé nevyvinuté funkce dozrají a při dobré péči profesionálů a trpělivosti rodičů se obtíže zmenší a problémů ubyde.
Autor: Milena Mocková